Ręczne polerowanie samochodu – Poradnik
Polerowanie lakieru samochodowego to nie tylko doskonały sposób na odświeżenie wyglądu samochodu, ale także jeden z procesów wymaganych podczas przeprowadzania właściwej konserwacji lakieru. Do uzyskania doskonałego efektu wizualnego na powierzchni lakieru samochodu, należy uprzednio przygotować lakier do aplikacji wosku lub powłoki ceramicznej właśnie poprzez polerowanie i maksymalne wygładzanie jego powierzchni.
Dzięki temu nie tylko lakier będzie wyglądał o wiele świeżej, ale także zostanie dostosowany do aplikacji powłoki ceramicznej, która najlepiej wiąże się z oczyszczonym i wygładzonym lakierem. Jest to także doskonały sposób na przygotowanie samochodu przed aplikacją wosku i innych środków zabezpieczających, a także folii koloryzującej i PPF.
Ręczne polerowanie samochodu - na czym dokładnie polega?
Ręczne polerowanie samochodu polega na długotrwałym wypracowaniu pasty polerskiej na powierzchni lakieru przy użyciu specjalnego gąbkowego aplikatora w postaci miękkiej gąbki. Taki proces może przeprowadzić każdy, bez dużego doświadczenia w detailingu. Nie potrzeba do tego specjalistycznego sprzętu, a jedynie zestaw kosmetyków i akcesoriów.
Będziemy potrzebować dobrej pasty polerskiej, która usunie zarysowania. W przypadku polerowanie ręcznego najlepszym rozwiązaniem będzie średnio ścierna pasta z dodatkiem wosku lub polimerów, które służą ochronie powierzchni lakierniczej. Niezbędny będzie również zestaw padów do polerowania oraz uchwyt ułatwiający pracę.
Do osiągnięcia widocznego efektu, należy długo i dokładnie wypracowywać pastę na powierzchni. Możemy w ten sposób poprawić wygląd lakieru, pozbyć się drobnych zarysowań oraz odżywić kolor lakieru. Jeśli pasta ma dodatek wosku zabezpieczającego, dodatkowo zabezpieczymy lakier i w rezultacie uzyskujemy maksimum połysku.
Samodzielnie czy w warsztacie - które rozwiązanie wybrać?
Ręczne polerowanie lakieru może sprawić wiele satysfakcji, jednak w ten sposób usuniemy tylko niewielką część zarysowań, które występują na powierzchni lakieru. Możemy pozbyć się w ten sposób drobnych zarysowań i poprawić połysk lakieru. Jednak jeśli powierzchnia jest bardziej zniszczona, może się to okazać niewystarczające.
Najczęściej polerowanie przeprowadzamy przy użyciu maszyny polerskiej, ponieważ jest to najskuteczniejsze oraz najbardziej wydajne rozwiązanie. Wybierając odpowiednią pastę polerską i gąbkę możemy przy użyciu polerki doprowadzić lakier na samochodzie do idealnego stanu. Z tego powodu warto zlecić korektę lakieru specjalistom
Jak przygotować lakier?
Przygotowanie lakieru polega na dokładnym oczyszczeniu powłoki lakierniczej. Najpierw przeprowadzamy mycie wstępne w trakcie którego usuwamy największe zabrudzenia powierzchni. Następnie umyjemy samochód metodą na dwa wiadra za pomocą szamponu i rękawicy.
Kolejnym ważnym krokiem jest przeprowadzenie dekontaminacji lakieru, czyli oczyszczenie jej ze wszystkich osadów. Użyjemy do tego preparatu do usuwania smoły i asfaltu, a następnie produktu do usuwania zanieczyszczeń metalicznych. Potem należy umyć lakier szamponem, spłukać chemię, a następnie wytrzeć delikatnie mikrofibrą.
Ręczne polerowanie lakieru samochodowego krok po kroku
Samochody można polerować na wiele sposobów, poczynając od polerowania maszynowego, a na ręcznym kończąc. Niemniej jednak w tym artykule skupimy się na przybliżeniu Wam metody polerowania ręcznego.
Polerka ręczna jest najbardziej czasochłonną formą polerowania i wymaga największego nakładu pracy, jednak również należy do najbardziej satysfakcjonujących i najtańszych form polerowania. Do polerki ręcznej potrzebujemy zestawu padów polerskich i uchwytu polerskiego, zestawionych z odpowiednio dobranymi pastami polerskimi.
Jakie produkty wybrać do ręcznego polerowania lakieru?
Zgranie gradacji past polerskich z twardością pada polerskiego to kluczowy faktor decydujący o skuteczności polerowania i zamierzonym efekcie końcowym. Jeśli dobierzemy np. zbyt intensywnie tnącą pastę do finiszowego pada polerskiego, może doprowadzić do sytuacji, w której pad ponownie porysuje lakier, lub nakreśli na jego powierzchni uciążliwe hologramy.
Warto więc dopasować do siebie poszczególne produkty np. poprzez stosowanie systemu polerskiego jednego producenta (np. Zvizzer). Jeśli nie chcemy korzystać z pojedynczego systemu polerskiego i posiadamy własne, wybrane produkty, powinniśmy dążyć do jak najlepszego zgrania past z padami polerskimi, a także oczywiście z twardością i grubością samego lakieru.
Ponadto w przypadku polerowania ręcznego najlepiej skorzystać z chwytu do padów, albo innego uchwytu ergonomicznego, który pozwoli nam pewnie i dokładnie prowadzić pad po powierzchni lakieru. Jest to bardzo ważne, gdyż minimalizujemy w ten sposób ryzyko uszkodzenia lakieru, jego zadrapania, a także możemy osiągnąć jednolity efekt wizualny.
Polerkę ręczną należy rozpocząć od dokładnego oczyszczenia lakieru i umycia go za pomocą dedykowanej chemii samochodowej. Po umyciu lakieru możemy przystąpić do polerowania go za pomocą wyżej wymienionych produktów.
Technika ręcznego polerowania
Najprościej ujmując, aplikujemy pastę polerską na pad, a następnie wcieramy ją w strukturę lakieru, a następnie usuwamy resztki pasty przy użyciu miękkiej mikrofibry. I powtarzamy tą czynność na kolejnych obszarach roboczych.
Sam proces nie jest jednak tak prosty i nieskomplikowany. Trzeba pamiętać o tym, aby pad zawsze był ustawiony prostopadle do polerowanej powierzchni. Dzięki temu osiąga on najlepsze właściwości polerskie i najskuteczniej wycina lakier samochodu, a także minimalizuje ryzyko uszkodzenia go przez krawędzie rzepa pada polerskiego.
Najlepszą metodą jest podział karoserii na poszczególne panele i elementy, a następnie osobne polerowanie każdego z nich. Podczas polerowania należy poruszać padem kolistymi ruchami, aby równomiernie rozłożyć nacisk na powierzchnię lakieru i uniknąć powstawania podłużnych zarysowań. Takie podeście gwarantuje najdokładniejsze polerowanie lakieru i osiągnięcie jednolitego, lustrzanego połysku.
Każdorazowo należy także dokładnie wypracować pastę polerską, aby wykorzystać zawarte w niej cząsteczki ścierne i uzyskać piękny efekt. Ponadto, przeprowadzając korektę lakieru należy pamiętać o stopniowej zmianie padów polerskich w miarę polerowania lakieru, aby osiągać najdoskonalszy stopień wycięcia zadrapań i zarysowań.
Pady polerskie można także czyścić w trakcie pracy przy użyciu wody i delikatnej chemii. Gąbka zapchana pastą polerską ma o wiele słabsze właściwości tnące, a w końcu traci je całkiem. Więc utrzymanie czystego pada polerskiego zdecydowanie przyśpieszy naszą pracę.
Jak wykończyć powierzchnię lakieru?
Polerując samochód ręcznie, możemy przeprowadzić cały proces polerowania wieloetapowego, jak również zdecydować się na polerkę jednoetapową. Obie wersje są jak najbardziej wykonalne podczas procesu polerowania ręcznego, jednocześnie oferując wysoki stopień usuwania zadrapań i zarysowań.
Choć ze względu na to, że polerowanie ręczne wymaga sporego nakładu pracy, rozsądniejszą opcją wydaje się wybór polerki jednoetapowej. Polerowanie wieloetapowe jest o wiele skuteczniejsze, jednak wymaga dużo większego nakładu pracy, a także zastosowania większej ilości padów, jednak pozwala na osiągnięcie świetnego efektu końcowego i wycięcie o wiele większej ilości rys, niż w przypadku korekty One Step.
Korekta jednoetapowa może być przeprowadzona nawet za pomocą pojedynczego pada, a jej efekt końcowy wzbogacony jest o efekt zabezpieczenia lakieru woskiem, polimerami, SiO2, lub innymi składnikami past polerskich, dostępnych w składzie stosowanej pasty. Jest to zdecydowanie najwygodniejsza forma polerowania, oferująca doskonałe efekty końcowe i optymalne wycięcie zarysowań z powierzchni lakieru.
Polerowanie lakieru metodą ręczną jest doskonałym wyjściem dla osób chcących poprawić wygląd swojego samochodu w warunkach garażowych, a stale rozwijane systemy polerowania ręcznego stworzone przez poszczególnych producentów zdecydowanie ułatwiają przeprowadzenie tego procesu. Jeśli jednak nie macie pewności co do trwałości i grubości lakieru, lub nie możecie osiągnąć pożądanych efektów, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów.