Kolory gąbek polerskich - jakie wyróżniamy? Którą wybrać?
Do polerowania lakieru samochodowego niezbędne jest kilka rzeczy. Podstawa to oczywiście maszyna polerska. Będziemy potrzebować również past do polerowania lakieru, a uzupełnieniem zestawu jest komplet padów polerskich. Jakie są kolory gąbek polerskich? Czym się od siebie różnią? I które gąbki polerskie wybrać? Zapraszamy do artykułu!
Gąbki polerskie - co oznaczają ich kolory?
Gąbki polerskie wykonane są z pianki poliuretanowej o różnej twardości i w różnych kolorach. Najczęściej jest to pianka otwartokomórkowa, która charakteryzuje się najlepszymi właściwościami tnącymi oraz bardzo dobrą wentylacją. Jednak poszczególne kolory padów różnią się między sobą twardością oraz siłą cięcia.
Jaka polerska gąbka lakiernicza będzie najlepsza? Co decyduje o wyborze gąbki polerskiej? Przede wszystkim stan i rodzaj lakieru samochodowego. Jednak jej kolor nie zawsze oznacza to samo, ponieważ różni producenci stosują różne kody kolorystyczne. Więc najlepiej przed zakupem upewnić się, co oznacza dany kolor u wybranego producenta padów.
Jak dobrać gąbkę polerską do lakieru?
Z reguły im twardsza gąbka, tym ma większą siłę cięcia, ale pozostawia gorsze wykończenie. Co to oznacza? Twarde gąbki mogą wyciąć głębokie, podłużne zarysowania, jednak pozostawią po sobie wiele drobnych mikrozarysowań, które może nie będą widoczne gołym okiem, ale sprawią, że lakier straci na głębi i połysku. Dlatego po etapie wycinania zarysowań, najczęściej przeprowadzamy również wykończenie lakieru, gdzie świetnie sprawdzą się miękkie gąbki. Taki zabieg to dwuetapowa korekta lakieru.
Jednak lakiery samochodowe różnią się od siebie twardością. Na niektórych bez problemu wytniemy zarysowania za pomocą średnio twardej gąbki. A na innych używając tego samego pada polerskiego, prawie nie zobaczymy różnicy. Zatem, czy istnieje jakiś skuteczny sposób, aby dobrać gąbkę polerską? Pady polerskie najlepiej testować metodą prób i błędów. Warto zacząć od miękkiej lub średnio twardej gąbki polerskiej i zobaczyć efekt. Jeśli nie jest zadowalający, sięgamy po twardszy kolor.
Jaki kolor gąbki polerskiej wybrać?
Tak jak wspominaliśmy wcześniej kolory gąbek i twardości padów mogą się różnić u poszczególnych producentów, jednak jest wiele produktów o podobnych właściwościach. Dlatego omówimy najpopularniejsze kolory i rodzaje padów.
Gąbka polerska czarna
Czarna gąbka polerska najczęściej służy do wykańczania lakieru przy użyciu lekkościernej pasty polerskiej oraz nakładania sealantów i wosków. Oznacza to, że sprawdzi się przy polerowaniu mniej zniszczonych powierzchni lub jako drugi etap korekty lakieru po wycinaniu zarysowań twardym padem. Przykładem miękkiej, czarnej gąbki polerskiej jest ZviZZer Thermo Black, czarne pady znajdziemy także w ofercie firm Super Shine, NAT czy ADBL.
Gąbka polerska żółta
Żółte gąbki polerskie to najczęściej miękkie pady do wykańczania powierzchni. Sprawdzą się do usuwania hologramów oraz drobnych swirli przed zabezpieczeniem karoserii. Będą również bardzo dobre dla osób początkujących, ponieważ ryzyko przetarcia lakieru przy ich użyciu jej niewielkie. Żółta, wykańczająca gąbka to na przykład ZviZZer Trapez Yellow, a pady o średniej twardości znajdziemy w ofercie firmy NAT lub Rupes.
Gąbka polerska pomarańczowa
Pomarańczowa gąbka to najczęściej pad polerski średniej twardości. Za pomocą polerki samochodowej możemy wykonać nią jednoetapową korektę lakieru z uniwersalnymi pastami polerskimi. Dzięki temu, że nie jest zbyt agresywna pozostawi bardzo dobre wykończenie, a jednocześnie poradzi sobie w wycięciem średniej wielkości zarysowań. Przykładowe pady: ZviZZer Trapez Orange.
Gąbka polerska niebieska
Niebieska gąbka to może być pad polerski średniej twardości, np. ZviZZer Thermo Blue. Świetnie sprawdzi się do jednoetapowej korekty lakieru za pomocą średniotnącej pasty polerskiej. Jednak już niebieska gąbka ZviZZer Trapez Blue lub te z oferty ADBL Roller czy Rupes to mocnotnące pady przeznaczone do bardziej zniszczonych powierzchni.
Gąbka polerska zielona
Gąbki zielone mogą charakteryzować się dużą siłą cięcia (np. ZviZZer Thermo Green lub ADBL Roller Evo), ale zdarzają się także wykańczające pady w tym kolorze (np. ZviZZer All-Rounder Green). Skupimy się jednak na omówieniu tych pierwszych - mają dużą siłę cięcia i świetnie usuwają głębokie rysy. Wypolerujemy nimi zniszczony lakier, sprawdzą się także do polerowania reflektorów.
Futra polerskie
Osobną kategorią produktów do polerowania powłoki lakieru samochodowego są futra polerskie. Zamiast pianki są one wykonane z naturalnego lub syntetycznego włosia. Wyróżniają się jeszcze większą siłą cięcia niż twarde gąbki. Przy użyciu futra polerskiego możemy usunąć głębokie zarysowania, a następnie wykończyć lakier przy użyciu miękkiej lub średniej gąbki.
Korekta lakieru świetnie przygotowuje powierzchnie, aby wykonać zabezpieczenie karoserii za pomocą wosków lub powłok ceramicznych. Dobranie odpowiednich padów polerskich wymaga doświadczenia i praktyki. Każdy lakier jest inny. Warto kupić sobie kompletny zestaw jednego producenta i uczyć się dobierać odpowiednie kombinacje polerskie podczas pracy na lakierze.