Jak wybrać wiarygodny miernik lakieru i jak poprawnie go używać?
Jeżeli ktoś zdecyduje się na zakup samochodu używanego, to musi pamiętać o tym, że taki pojazd mógł w przeszłości ulec jakimś wypadkom. Z tego powodu wskazane jest dokładne zbadanie określonego auta, a wiele może powiedzieć m.in. grubość powłoki lakierniczej. Pozwala ona określić, czy dany samochód miał kiedyś stłuczkę, a także to, czy następowały jakieś zmiany w warstwie lakieru. Do dokonania pomiaru grubości powłoki lakierniczej służy miernik lakieru.
Miernik lakieru
To specjalistyczny sprzęt, który jest dostępny w pewnej ilości wariantów. Te odmiany posiadają różne mechanizmy oraz są przeznaczone do określonych powłok.
Mierniki lakieru są stosowane do:
- aluminium,
- plastiku,
- stali,
- stali ocynkowanej.
Miernik lakieru - jaki wybrać?
Najpierw należy wybrać rodzaj urządzenia. W ofercie są dostępne dwa typy tych mierników:
- miernik lakieru magnetyczny - jego najważniejszą cechą jest niska cena. W tym sprzęcie znajduje się skala, która wskazuje, jaka jest siła, która utrzymuje magnetyczną końcówkę przy danej powierzchni. Ta wielkość pomaga w określeniu grubości powłoki lakieru. Prostota mechanizmu sprawia, że niejednokrotnie pomiar jest niezbyt dokładny. Z tego powodu ten miernik polecany jest jedynie do użytku prywatnego. Nadaje się on tylko do powierzchni metalowych.
- miernik lakieru elektroniczny - znacznie droższy sprzęt, ale przy tym i duży dokładniejszy. Jego funkcjonowanie jest związane z ultradźwiękami, dlatego stosuje się go do różnych rodzajów powierzchni. Najistotniejszą zaletą tego urządzenia jest łatwość dokonania pomiaru, co sprawia, że mogą z niego korzystać wszyscy. Otrzymuje się wynik w mikrometrach, co pozwala na szybkie porównanie z danymi fabrycznymi. Ważnym plusem tego miernika jest też wygodny wyświetlacz.
Występują modele amatorskie oraz profesjonalne mierników lakieru. Dzięki tym pierwszym można poznać grubość powłoki lakierniczej, natomiast te drugie są znacznie bardziej precyzyjne (ale też i dużo droższe), gdyż pokazują grubość poszczególnych jej warstw.
Miernik lakieru - jaki kupić?
Najważniejsze parametry mierników lakieru, które należy uwzględnić przy zakupie to:
- rodzaj głowicy - kluczowy element budowy miernika. Występują głowice płaskie (przeznaczone do powierzchni płaskich) oraz kuliste (przeznaczone do powierzchni nieregularnych).
- umieszczenie głowicy - może się ona znajdować w obudowie lub na specjalnym przewodzie z sondą na końcu. Pierwsza opcja pozwala na dokonanie pomiaru w miejscu łatwo dostępnym. Sonda zaś pozwala na przeprowadzenie kontroli miejsc schowanych i ciasnych.
- dokładność pomiaru - związana jest z rozdzielczością danego miernika. Najczęściej dokładność miernika wynosi do 10 mikronów, choć spotyka się też produkty z dokładnością do 1 mikrona.
- zakres pracy - przedział mikronów, który może wykryć dany sprzęt. Dobry miernik wykrywa lakier o grubości od 0 do 2-3 tysięcy μm.
- rodzaj materiału - niektóre mierniki są stosowane jedynie do określonych powierzchni, np. stalowych.
Miernik lakieru - stal, aluminium
Zaawansowany sprzęt umożliwia sprawdzenie powierzchni aluminiowych (znacznik AI/Fe), które znajdują się w nowych samochodach.
Funkcje dodatkowe urządzeń to m.in.: sygnalizacja dźwiękowa, wbudowana pamięć, funkcja przytrzymywania wyników i Asystent, który pokazuje stan badanej powierzchni.
Czy można oszukać miernik lakieru?
Jeżeli chce się mieć pewność, że wyniki będą prawidłowe, to nie powinno się korzystać z mierników magnetycznych, gdyż ich pomiary mogą zostać zniekształcone.
Miernik lakieru – jaka grubość?
Na początku należy zorientować się, jaką grubość powinna mieć powłoka lakieru w określonym pojeździe. Grubość lakieru najczęściej wynosi około 150 μm w pojazdach europejskich oraz od 60 do 100 μm w samochodach azjatyckich. Gdy grubość powłoki lakieru jest znacznie większa od wartości domyślnych lub jej wartości są różne dla poszczególnych elementów, to oznacza to, że pojazd był szpachlowany lub malowany.
Miernik lakieru - jak używać?
Wytyczne dotyczące korzystania z miernika lakieru:
- Skrupulatnie oczyść samochód.
- Dokonaj kalibracji urządzenia z wykorzystaniem dołączonej płytki kalibracyjnej.
- Zacznij pomiar od części najmniej podatnej na zniszczenia.
- Wykonaj pomiar przykładając głowicę lub sondę do badanej powierzchni. Ważne jest, aby końcówka znajdowała się w stabilnej pozycji.
- Zmierz grubość powłoki na całej powierzchni samochodu.
- Nieprawidłowości na powierzchni dachów oraz słupków dachowych wskazują na to, że auto przeszło poważny wypadek. Pamiętaj o tym, że niektóre elementy są podatne na korozję.