Odnawianie alufelgi - jak używać kosmetyków ?
Felgi to element, który najbardziej zmienia charakter samochodu. Nawet najprostsza modyfikacja kół, powiększenie rozmiaru felgi, poszerzenie jej, czy zmiana wzoru, może diametralnie zmienić nasz pojazd, nadać mu nowych właściwości jezdnych, ale przede wszystkim, upiększyć go. Najlepszymi kołami zarówno do jazdy, jak i poprawy aspektów wizualnych naszego samochodu są felgi aluminiowe. Ich konstrukcja i proces wytwarzania pozwala na osiągnięcie praktycznie dowolnej ilości ramion, dowolnego ich kształtu i wielkości. Technologia kucia i druku laserowego pozwalają na uzyskanie niesamowicie wytrzymałej i jednocześnie estetycznej konstrukcji wedle uznania właściciela.
Co jednak zrobić, gdy alufelgi tracą swój urok? Co jeśli pojawiają się na nich odpryski, wżery, a lakier zaczyna odpadać? Warto poddać je renowacji! Oczywiście pierwszym skojarzeniem jest tu profesjonalny zakład zajmujący się odnawianiem felg, lecz możemy zrobić to własnoręcznie. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzimy sporą sumę pieniędzy, ale też mamy możliwość przeprowadzenia każdego zabiegu wedle własnego uznania. W poniższym artykule przygotowaliśmy dla Was kilka porad, które pomogą odnowić wygląd Waszych kół!
Przemalowywanie felg
Jednym z najprostszych (w teorii) sposobów na odnowienie alufelg jest ich przemalowanie, lub odświeżenie istniejącego koloru. Możemy w ten sposób spersonalizować felgę, tak, aby pasowała idealnie do naszego samochodu. W tym celu możemy sięgnąć po najprostsze narzędzia, czyli papier ścierny i spray w puszce. Jest to najprostsze rozwiązanie i zdecydowanie najtańsze. Jeśli jednak zdecydujemy się na profesjonalną usługę, warto pomyśleć o lakierowaniu proszkowym. Do odświeżania felg za pomocą farby z puszki przystępujemy w następujący sposób. Rozpoczynamy od zmatowienia powierzchni felgi, czyli zdarcia wierzchniej części lakieru do uzyskania optymalnej powierzchni, która dobrze przyjmie nowy podkład. Pocierając papierem ściernym w gradacjach od 320 do 1500 stopniowo zwiększając gradację papieru, usuniemy warstwę lakieru bezbarwnego i przygotujemy pozostałe warstwy do nałożenia nowego lakieru. Po ukończeniu matowienia nakładamy 2 warstwy podkładu epoksydowego (najlepiej w puszce z atomizerem) i czekamy do jego wyschnięcia. Po doschnięciu podkładu delikatnie go matowimy i po oczyszczeniu powierzchni z pyłu nakładamy kolejne warstwy lakieru, tym razem już kolorowego. Po nałożeniu 2-3 warstw (w zależności od uznania) możemy zakończyć pracę. Jeśli jednak korzystaliśmy ze sprayów, które nie nadały nam pożądanego efektu, możemy dodatkowo zabezpieczyć zewnętrzną warstwę lakierem bezbarwnym, również dostępnym w puszkach z atomizerem. Możemy tym samym nadać feldze połysk, lub matowy wygląd.
Usuwanie zadrapań z rantów
Każdy z nas kiedyś spotkał się z widokiem podrapanej, otartej felgi samochodowej. Ranty zdrapane krawężnikiem, lub elementami nawierzchni są dość częstym widokiem na polskich drogach. Odnowienie zadrapanego rantu można przeprowadzić na 2 sposoby. Jeśli jest to delikatne przerysowanie, można spróbować delikatnie spolerować, lub w minimalnym stopniu zeszlifować aluminium. Częściej jednak musimy sięgnąć po szlifierkę i gładź szpachlową do aluminium. W pierwszej kolejności musimy pozbyć się lakieru z rantu felgi (jeśli takowa jest lakierowana w całości). W tym celu warto użyć preparatów rozpuszczających lakier, dostępnych w większości sklepów lakierniczych. Spryskujemy nim felgę, po czym zaczyna on reagować z jej lakierem wyżerając go do poziomu gołego aluminium. Następnie usuwamy pozostałości lakieru i przystępujemy do szlifowania. Powinniśmy usunąć tylko tyle materiału, aby możliwe było jego bezproblemowe wyprowadzenie za pomocą gładzi szpachlowej. Następnie formujemy na uszkodzonym elemencie cieniutką warstwę szpachli wyrównując uszkodzoną powierzchnię. Po zakończeniu naprawy konserwujemy element za pomocą podkładu epoksydowego i lakierujemy w wybrany przez nas sposób. Możemy również oddać felgę do zakładu zajmującego się lakierowaniem proszkowym, co przedłuży trwałość lakieru.
Polerowanie rantów
Jeśli lubimy klimat retro, lub nasza felga posiada pokaźny rant (Jak np. BBS Le Mans, czy Rondell 0058), lub jest felgą skręcaną, warto rozważyć polerowanie rantu. Jest to zabieg, który nie tylko odświeży wygląd felgi i nada jej rasowego wyglądu, ale też sprawi, że łatwiej będzie utrzymać jej zewnętrzną część w dobrej kondycji. Surowe aluminium jest materiałem dość łatwym w obróbce i może zachować swoje właściwości wizualne przez bardzo długi czas. Jeśli jesteśmy posiadaczami felg skręcanych, praca jest dla nas prawdziwą igraszką. Wystarczy rozkręcić felgę, a po odkręceniu rotora od bębna przystąpić do polerowania, które opiszemy już za moment. Jeśli jednak nasze felgi nie są rozkręcane, czeka nas zabezpieczanie powierzchni ramion za pomocą taśm malarskich. Należy pamiętać o dokładnym oklejeniu felgi, gdyż każda nierówność, lub naddatek lakieru ramion będą widoczne na gładko wypolerowanym rancie. Po zabezpieczeniu ramion możemy przejść do etapu usuwania lakieru. Jeśli felga posiadała polerowany rant już wcześniej, nie musimy trudzić się tym krokiem, jednak jeśli jest na nim lakier, powinniśmy postąpić jak w przypadku usuwania farby przy przemalowywaniu felg. Po usunięciu farby możemy rozpocząć szlifowanie rantu za pomocą papierów ściernych w gradacjach 500-3000. Po przejściu przez wszystkie etapy szlifowania, możemy sięgnąć po maszyny polerskie. Możemy skorzystać z bardzo przydatnego w tym momencie narzędzia, jakim jest szyszka polerska, oraz past do polerowania metalu. Przy użyciu szyszki polerujemy rant do momentu, w którym osiąga on widoczny połysk. Następnie wykańczamy jego powierzchnię za pomocą past do metalu i mikrofibry. Poświęcając odpowiednio dużo czasu, uwagi i środków, w warunkach domowych jesteśmy w stanie uzyskać lustrzany połysk na każdej płaszczyźnie felgi. W przypadku felg z wcześniej polerowanym rantem możemy ograniczyć się do wypolerowania go za pomocą wieloskładnikowych past do metalu takich jak Mothers Mag & Aluminium, które jednocześnie wypolerują, odżywią i zakonserwują surowy metal.
Szkiełkowanie alufelg
Szkiełkowanie alufelg to jeden z ciekawszych zabiegów, które nadają całkiem nowego wyglądu i charakteru naszym felgom. Polega ono na krzemowym wygładzeniu powierzchni felgi do uzyskania równomiernego, eleganckiego połysku. Felga szkiełkowana nie wymaga dodatkowego malowania, gdyż jej największą ozdobą staje się połyskujące, czyste, odkryte aluminium. W celu wyszkiełkowania alufelg warto zgłosić się do profesjonalnego zakładu zajmującego się takowym zabiegiem. Nie poniesiemy zbyt dużych kosztów, natomiast efekt, który uzyskamy będzie wyjątkową ozdobą samochodu.
Hydrografika
Hydrografika to jedna z najciekawszych form odnawiania alufelg. Pozwala na uzyskanie niepowtarzalnego wyglądu naszych kół, przy stosunkowo niedużych nakładach finansowych. Odnawianie felg za pomocą hydrografiki musi zostać przeprowadzone przez specjalizujące się w tym zakłady. Tworzenie grafiki na feldze opiera się na nałożeniu na nią wzoru osadzonego na foliach hydrograficznych. Carbonowy wzór, napisy w stylu graffiti, czy malowanie w skomplikowanych wzorach, jak stickerbomb? Z hydrografiką żaden wzór nie stanowi bariery!
Po przeprowadzeniu każdej formy odnowienia felg, warto je zakonserwować preparatami do tego dostosowanymi (np. Funky Witch Talisman), lub powłokami ochronnymi. Przedłużą one żywotność lakieru i zapobiegną matowieniu powierzchni polerowanych. Jak widać istnieje wiele sposobów na odnowienie naszych felg. Większość prac można przeprowadzić samodzielnie w domowym zaciszu, jednak jeśli nie czujemy się wystarczająco pewnie, powinniśmy skorzystać z ofert profesjonalnych zakładów.