Polerowanie lakieru: poradnik i ranking produktów. Jak skutecznie polerować lakier samochodu?
Polerowanie lakieru jest zabiegiem który może zostać przeprowadzony przez każdego miłośnika motoryzacji niezależnie od stopnia jego zaawansowania. Jest to proces, który nie tylko odświeża wygląd powłoki lakierniczej i prowadzi do usunięcia rys, ale też pozwala na osiągnięcie doskonałej gładkości przed zabezpieczeniem go powłokami ceramicznymi, czy woskiem. Polerowanie można przeprowadzać na kilka różnych sposobów, jednak głównymi podziałami dla samego procesu jest podział na polerowanie ręczne i maszynowe oraz podział polerowania maszynowego na rotacyjne oraz Dual Action.
Polerowanie lakieru ręczne czy maszynowe?
Ręczna polerowanie lakieru znane jest od setek lat, jednak wraz z pojawieniem się nowej generacji lakierów samochodowych technika uległa modernizacji i dziś stosuje się w niej szerszą gamę narzędzi dostosowanych stricte do pracy na tego typu powłokach. Polerowanie ręczne jest procesem długotrwałym i dość żmudnym, jednak pozwala na osiągnięcie zadowalającego efektu na nawet najdelikatniejszych powierzchniach. W dzisiejszej technice w polerowaniu ręcznym wykorzystuje się pady polerskie na specjalnych uchwytach ergonomicznych, oraz standardowe pasty polerskie.
W przypadku polerowania maszynowego możemy wyróżnić dwa podstawowe systemy polerowania. Są nimi polerowanie rotacyjne i Dual Action i uzależnione są od typu wykorzystywanej przez detailera maszyny.
Zobacz produkty do polerowania lakieru na sklepmotogo.pl >>>
Narzędzia, kosmetyki i maszyny, które pomogą w polerowaniu
Maszyny rotacyjne to najprostsze urządzenia polerskie złożone w uproszczeniu z silnika, obudowy z uchwytami ergonomicznymi i dysku oporowego, który obraca się w jednej płaszczyźnie. Jest to najszybciej tnąca forma maszyny polerskiej, gdyż przekłada całość momentu obrotowego generowanego przez silnik prosto na lakier. Drugim typem maszyn są maszyny DA, czyli Dual Action. Nazwa ta wynika z faktu, iż system ruchu dysku oporowego w owych maszynach jest bardziej złożony, ponieważ porusza się on zarówno w ruchu rotacyjnym, jak i oscylacyjnym. Tym samym dysk pracuje na większej powierzchni, rozkładając optymalniej siłę cięcia i łatwiej prowadząc się po powierzchni polerowanego elementu. Przekładnia maszyn Dual Action wytraca jednak w pewnym stopniu energię przenoszoną z silnika na polerowany lakier przez fakt, iż musi przekazać jej część na kompensację skoku dysku oporowego. Porównując więc oba systemy, rotacja oferuje o wiele wyższą siłę cięcia, niż system DA, jednak z drugiej strony DA oferuje o wiele lepszą stabilizację pracy maszyny i minimalizuje ryzyko przepalenia lakieru, o którym powiemy w następnym punkcie.
Wraz z maszynami polerskimi czy uchwytami ergonomicznymi w polerowaniu lakieru stosuje się pady polerskie. Mogą one występować pod postacią gąbkowych dysków o różnych twardościach, mikrofibrowych nakładek przyczepianych do dysku oporowego, czy futer polerskich. Każdy z wymienionych powyżej materiałów ma inne zastosowanie uzależnione od technologii stosowanej przez producenta.
Gąbki polerskie są najczęściej stosowanymi materiałami polerskimi, oferującymi szeroką gamę sił cięcia i wykończenia lakieru. Ich gradacja jest dopasowana do stopnia ścierania past polerskich z którymi współpracują, jednak można mieszać je dla uzyskania jak najlepszego efektu końcowego. Mikrofibry i futra polerskie osiągają podobne efekty jednak najczęściej są stosowane jako materiał do agresywnego wycinania lakieru. Również współpracują z tym samym, lub podobnym rodzajem past, co pady gąbkowe, jednak posiadają inną charakterystykę pracy. Pady polerskie dedykowane na maszyny rotacyjne najczęściej mają niższy profil i jednolitą strukturę, podczas gdy pady do maszyn DA najczęściej występują z otworem na środku płaszczyzny oraz w wyższym profilu. Wynika to z faktu, że ruch oscylacyjno rotacyjny maszyny doprowadziłby do rozerwania centralnej części pada, jeśli ten nie zostałby wyposażony w otwór. Służy on minimalizowaniu napięć powierzchniowych podczas polerowania, a także wspiera jego wentylację, co zapobiega przepaleniu lakieru. Z tego właśnie powodu maszyny Dual Action są o wiele lepszym rozwiązaniem dla początkującego detailera, natomiast maszyny rotacyjne stanowią doskonałe i agresywne narzędzie przeznaczone do pracy w trudnych warunkach, lub na bardzo twardych lakierach. Podobnie wygląda sytuacja z futrami dostosowanymi do pracy na maszynach rotacyjnych i Dual Action. O ile futra niezależnie od wersji maszyny występują w wersji pada z otworem centralnym (dzięki czemu futro wolniej się niszczy i równomiernie wycina lakier), o tyle różnią się one samym materiałem tnącym. Futra naturalne o długim i gęstym włosiu najczęściej występują w wersji dla maszyn rotacyjnych, ze względu na ich doskonałą oddychalność i łatwość w chłodzeniu włókien. Futro syntetyczne z kolei posiada krótsze włosie i przeznaczone jest do pracy z maszynami DA, ze względu na wyższy stopień nagrzewania się materiału i jego agresywną charakterystykę pracy.
Podstawowe wyposażenie do polerowania lakieru
Polerowanie lakieru wymaga zastosowania konkretnych maszyn, akcesoriów polerskich, materiałów ściernych i past. Podstawowym wyposażeniem wykorzystywanym podczas prac polerskich jest:
-
maszyna wybranego typu,
-
kompatybilne z nią pady polerskie o odpowiednich twardościach,
-
pasty polerskie dopasowane do pracy z wymienionymi wcześniej padami,
-
płyn inspekcyjny, lub alkohol izopropylowy
-
odpowiednie oświetlenie.
Pady i pasty polerskie zestawiamy według zaleceń producenta (tzn. pad polerski wykańczający współpracuje z pastą wykańczającą, a nie na przykład z pastą tnącą), a także dopasowujemy je do charakterystyki pracy maszyny polerskiej i twardości lakieru na jakim mamy zamiar pracować. Przykładem lakierów twardych, wymagających bardziej agresywnego podejścia mogą być lakiery takich marek jak Volvo, Audi, czy BMW, natomiast do stosunkowo miękkich lakierów możemy zaliczyć lakiery Mazdy, Toyoty, czy Hondy. Oczywiście twardości lakierów będą różnić się między sobą i nie można uogólnić tej charakterystyki dla każdej marki. Ponadto należy pamiętać, że lakiery zabezpieczone np. powłoką ceramiczną będą zdecydowanie twardsze, niż ich fabryczne odpowiedniki.
Proces polerowania lakieru w 5 krokach
Proces polerowania lakieru możemy podzielić na kilka kolejnych etapów:
-
Ocena stanu lakieru (inspekcja)
-
Polerowanie wstępne
-
Polerowanie właściwe
-
Wykończenie
-
Inspekcja końcowa
Rozpoczynając od pierwszego kroku powinniśmy przeprowadzić tzw. inspekcję lakieru. Polega ona na dokładnej kontroli stanu lakierniczego pojazdu, przy użyciu mocnego oświetlenia i przy czystym lakierze. W celu dokonania inspekcji powinniśmy dokładnie umyć samochód, a następnie osuszyć go i odtłuścić lakier za pomocą płynu inspekcyjnego, lub alkoholu izopropylowego. Po odparowaniu resztek płynu należy ustawić lampę inspekcyjną nad lakierem i obserwować rysy uwidaczniane przy poruszaniu nią. Dzięki takiemu zabiegowi jesteśmy w stanie określić które elementy wymagają najbardziej zaawansowanego polerowania, a także możliwe jest zidentyfikowanie większych uszkodzeń lakierniczych. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy niektóre uszkodzenia podlegają wyprowadzaniu za pomocą polerowania, możemy przeprowadzić prosty test polegający na polewaniu wodą miejsca uszkodzenia. Jeśli rysa znika po polaniu wodą, lub pod jej taflą, możemy uznać, że przy odpowiednim polerowaniu lakieru jesteśmy w stanie wyprowadzić rysę do równej powierzchni. Poza dokładnym sprawdzeniem wyglądu lakieru powinniśmy też skorzystać z miernika grubości lakieru, aby mieć pewność, że nie przepolerujemy się przez warstwę lakieru bezbarwnego. Dla wielu producentów europejskich grubość lakieru (wszystkie warstwy, wliczając w to lakier bezbarwny) stanowi wartość ok 100-130 mikronów, natomiast w przypadku niektórych azjatyckich producentów, takich jak Mazda, wartość ta zamyka się w 70 mikronach. Po przeprowadzeniu inspekcji i sprawdzeniu stanu lakierniczego możemy przystąpić do samego polerowania.
Polerowanie rozpoczynamy od impregnacji pada. W tym celu możemy rozłożyć kilka kropek z pasty polerskiej na powierzchni pada polerskiego, a następnie rozprowadzić ją po elemencie przykładając punktowo pada w kilku miejscach na powierzchni lakieru. Następnie należy przyłożyć pad do powierzchni elementu i uruchomić maszynę. Istnieje wiele szkół impregnacji pada, gdyż każdy system polerski posiada inną technologię. Przykładowo w przypadku systemu ZviZZer nałożenie pasty i impregnację pada ograniczamy do nałożenia niedużej kulki z pasty polerskiej na lakier (o średnicy 2zł), którą następnie rozsmarowujemy na rozpiętość pada. Po wykonaniu takiego działania wystarczy przyłożyć pad polerski do centralnego punktu takiego obszaru i odpalić maszynę na chwilę na niskich obrotach. Później dokładamy niewielką ilość pasty i możemy rozpocząć polerowanie.
Polerowanie lakieru jest już zadaniem bardziej złożonym, niż przygotowanie do niego. O ile przygotowanie do polerowania wymagało najwięcej precyzji przy inspekcji lakieru, o tyle w przypadku samego polerowania każdy ruch może zaważyć na efekcie końcowym. Polerowanie rozpoczynamy od przyłożenia pada do lakieru i uruchomienia maszyny polerskiej. Już wcześniej wspominaliśmy, że maszyny rotacyjne prowadzą się trudniej, niż maszyny DA. Należy więc pamiętać o ustawieniu ich pod kątem prostym względem powierzchni lakieru, aby zminimalizować ryzyko przeciągnięcia dysku oporowego i pada po powierzchni elementu i stworzenia nierównych przetarć. W przypadku maszyn polerskich o ruchu oscylacyjno-rotacyjnym ruch maszyny skierowany prostopadle do powierzchni lakieru wymuszony jest przez konstrukcję i ruch dysku oporowego. Niemniej jednak należy zachować maksymalną ostrożność i pilnować ruchu i kultury pracy pada na powierzchni lakieru.
Polerowanie wstępne rozpoczynamy od zaimpregnowania pada i wyboru pasty o wysokim stopniu ścierania. Pasty tego typu posiadają duże cząsteczki ścierne i wypracowują lakier w agresywny sposób, pozostawiając na nim delikatne niedoskonałości w postaci swirlów, czyli kolistych mikrozarysowań powstających po zastosowaniu mocno ściernych past polerskich, widocznych głównie po naświetleniu lampą inspekcyjną. Pady polerskie powinny zostać dostosowane do poziomu ścierności pasty polerskiej i współgrać z nią w celu osiągania najlepszego efektu. Po przepolerowaniu wstępnym, lakier powinien zostać równomiernie wypracowany na całej powierzchni elementu karoserii.
Następnym krokiem będzie wyrównanie powierzchni lakieru na elemencie uprzednio potraktowanym intensywnie tnącymi padami i pastami polerskimi. W tym celu należy skorzystać z padów i past o średniej ścierności (polishing). Są one doskonałym rozwiązaniem w dziedzinie usuwania średnich zarysowań, a w przypadku zastosowania pasty typu One Step, służącej do przeprowadzania korekty jednoetapowej, pozwalają na jednoczesne wypolerowanie średnich zarysowań, wykończenie lakieru w wysokim połysku i jego impregnację w pojedynczym podejściu. Jeśli jednak zależy nam na trwalszym zabezpieczeniu, powinniśmy skorzystać z past jałowych niezawierających wypełniaczy i sealantów. Po wypolerowaniu lakieru możemy przeprowadzić kolejną inspekcję lakieru i przejść do kolejnego kroku.
Następnym krokiem jest wykończenie lakieru, czyli nadanie mu maksymalnej gładkości i połysku. Lakier samochodowy wymaga maksymalnego wygładzenia dla zastosowania na nim powłok ceramicznych, czy wysokiej jakości wosków. Polerowanie wykończeniowe przeprowadzane jest w taki sam sposób jak pozostałe etapy, jednak wymaga ono zastosowania najmiększych padów i past o niższej ścierności. Po przeprowadzeniu polerowania finishowego należy skontrolować powierzchnię lakieru i poprawić ewentualne niedoskonałości. W przypadku impregnacji lakieru przy użyciu wosku możemy go zaaplikować na powierzchnię elementu po odtłuszczeniu lakieru. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku powłok ceramicznych i kwarcowych. Przy stosowaniu systemu jednoetapowego nie trzeba dodatkowo impregnować lakieru, gdyż większość past tego typu posiada już formułę zabezpieczającą.
Koniec polerowania lakieru i co dalej?
Po zakończeniu polerowania, lub gdy czujemy, że pad polerski jest już przytkany, to znaczy, nie prowadzi się dobrze po lakierze i nie wycina go w należytym stopniu, należy oczyścić go i pozostawić do wyschnięcia. Wiele osób stosuje metodę polegającą na wybijaniu pyłów i materiału ściernego za pomocą kompresorów, jednak odradzamy tą metodę ze względu na to że może ona prowadzić do rozkruszenia pada. Istnieją odpowiednie maszyny i urządzenia do czyszczenia padów, takie jak pad washer i to ich stosowanie zalecamy przy pielęgnacji padów.
Polerowanie lakieru to proces wymagający dużej cierpliwości i precyzji. Nie musi ono być jednak ciężkim i żmudnym zadaniem, a wręcz przeciwnie, może sprawiać użytkownikowi dużą satysfakcję. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego poradnika Wasze samochody będą zawsze lśnić nieskazitelnym blaskiem!