Zabezpieczenie samochodu przed zimą - sprawdzone sposoby
Zima to ciężki czas dla pojazdów. Ciągłe opady, niska temperatura, sól drogowa, oraz stale zabrudzone drogi, to katorga dla lakieru i karoserii. W czasie zimy samochody są wystawione na różnorodne zagrożenia, przez co wymagają specjalnej pielęgnacji. Możemy zapobiec ich zniszczeniu poprzez przeprowadzenie kilku prostych zabiegów. W poniższym artykule przybliżymy Wam każdy z nich.
Konserwacja nadwozia
Zabezpieczenie lakieru to pierwszy z zabiegów jaki powinien przyjść nam na myśl, jeśli chcemy uchronić samochód przed niszczycielskim działaniem wody i soli. Lakier możemy zabezpieczyć różnorodnymi preparatami, od tradycyjnego wosku, po zaawansowane powłoki ceramiczne. Warto jednak zwrócić uwagę na skład wosku i jego pochodzenie. Woski syntetyczne będą zdecydowanie lepszym wyborem, niż naturalne, ze względu na ich trwałość i zawartość polimerów odpornych na zmiany temperatury i czynników pogodowych. Z tego względu w okresie zimowym lepszym wyborem, niż np. Dodo Juice, będzie Soft99 Fusso Coat. Również podczas doboru powłok ceramicznych należy zapoznać się z ich właściwościami i dobrać je odpowiednio do warunków w jakich samochód ma się poruszać. Świetnie sprawdzi się tu np. powłoka Max Protect UNC-R, dostosowana do funkcjonowania w chłodniejszym klimacie. Dobrym rozwiązaniem jest także aplikacja niewidzialnej wycieraczki, której właściwości chemiczne pozwolą na szybkie i łatwe usunięcie szronu, śniegu i wody z powierzchni szyb. Zabezpieczenie możemy przeprowadzić samodzielnie, lecz także możemy taką usługę wykonać w profesjonalnym studiu Detailingu.
Konserwacja podwozia
Konserwacja podwozia to jedna z najskuteczniejszych form ochrony samochodu. Pozwala uniknąć postępu korozji na elementach zawieszenia, układu paliwowego, wydechowego i hamulcowego, co przekłada się pozytywnie na żywotność pojazdu. W tym celu powinniśmy zaopatrzyć się w neutralizator rdzy, oraz środek konserwujący. Oba preparaty dostępne są w sprayu, sprzedawane w puszkach, co ułatwia ich przechowywanie i aplikację. Proces rozpoczynamy od oczyszczenia podwozia z błota i zanieczyszczeń drogowych. Powinno ono być maksymalnie oczyszczone dla najlepszego działania preparatów. Rozpylamy neutralizator rdzy w newralgicznych punktach podwozia, zajętych przez rdzawe osady, a następnie pozostawiamy go do odreagowania. Po oczyszczeniu podwozia z rdzy, aplikujemy środek konserwujący, rozpylając go po powierzchni podwozia samochodu. Ważne jest, aby przeprowadzać ten proces w odpowiednio suchym i ciepłym miejscu, aby preparat nie zlał się na podłogę, ani pod koła samochodu, gdyż może to skończyć się kosztowną naprawą lakieru. Po równomiernym rozpyleniu środka konserwującego, pozostawiamy samochód do odsuszenia.
Konserwacja uszczelek i elementów elastycznych
Samochód to nie tylko stalowa, czy aluminiowa karoseria. To także dziesiątki elastycznych elementów, które odpowiadają za uszczelnianie kabiny, ruch elementów zawieszenia, czy nawet odpowiedni przepływ powietrza pod maską. Niekonserwowana i zaniedbana guma może spowodować wciekanie wody do elementów karoserii i ich korozję, a nawet może doprowadzić do uszkodzenia szyb. Aby uchronić się przed takimi następstwami, należy regularnie konserwować uszczelki gumowe. Istnieje wiele preparatów do konserwacji uszczelek, jednak wystarczy nawet najprostszy sztyft silikonowy, który nada uszczelkom odpowiedniej elastyczności i uodporni je na działanie wody. Wystarczy przesmarować nim każdą z uszczelek drzwi i klap, a zostaną one zakonserwowane na co najmniej kilkadziesiąt najbliższych dni.
Oczyszczenie układu nawiewu i klimatyzacji
Klimatyzacja to jeden z najbardziej przydatnych dodatków w samochodzie w czasie zimy. Dzięki niej możemy skutecznie osuszyć powietrze i pozbyć się pary z wnętrza pojazdu. Co więc zrobić aby zadbać o właściwe funkcjonowanie tego akcesorium? W pierwszej kolejności należy dokładnie przeczyścić nawiewy. Zbierają one bardzo dużo kurzu, przenoszącego bakterie i drobnoustroje, co w połączeniu z wilgocią i niskimi temperaturami, może stać się powodem różnorodnych chorób. Mechaniczne oczyszczenie nawiewów w pewnym stopniu zmniejszy ryzyko, jednak dopiero drugi etap spowoduje dokładne oczyszczenie układu. Jest nim odgrzybianie układu klimatyzacji. W tym celu należy zaopatrzyć się w preparat do odgrzybiania układów nawiewu i klimatyzacji, oraz zwykłą szmatkę. Należy rozebrać konsolę środkową samochodu i dostać się do skraplacza, gdzie stopniowo należy wpuszczać preparat w formie pianki. Zacznie on wyciekać z komory, jednak należy jedynie wytrzeć jego naddatki z podłogi samochodu. Po przedmuchaniu nawiewu według zaleceń producentów preparatów, układ klimatyzacji będzie ponownie świeży i czysty.
Po przeprowadzeniu powyższych prac warto ponownie skontrolować stan uszczelek, wilgotność wewnątrz pojazdu, a także ogólne jego parametry, aby uniknąć niespodziewanej awarii w trzaskającym mrozie. Oczywiście nawet zabezpieczona karoseria nie jest perfekcyjnie bezpieczna w przypadku stałych opadów i zalegającego śniegu, więc zalecamy regularne mycie pojazdu, w sprzyjających temu warunkach. Zimą zaleca się także stosowanie lepszej jakości paliw, a także właściwe dogrzewanie silnika pojazdu przed rozpoczęciem jazdy.