
Jak zregenerować reflektory?
Reflektory samochodowe są jednym z najbardziej znaczących dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów elementem pojazdu. Samochody od ponad 100 lat wyposażane są w reflektory zasilane żarówkami. W dobie nowych technologii takich jak światła ksenonowe, czy laserowe, nie udało się jednak całkowicie wyeliminować jednego problemu, a mianowicie degradacji powierzchni kloszy reflektorów. Jest to problem, który ciężko wyeliminować, szczególnie w przypadku kloszy wykonanych z poliwęglanu, lub innych tworzyw sztucznych, które pomimo zapewnień producentów ulegają rysowaniu i matowieniu. Pierwszym krokiem w renowacji kloszy reflektorów jest identyfikacja materiałów z jakich są wykonane. Powinniśmy inaczej podejść do renowacji reflektorów szklanych i inaczej w przypadku poliwęglanu.
Jeśli posiadamy w samochodzie klosze szklane, proces renowacji powinniśmy rozpocząć od dokładnego umycia i odtłuszczenia reflektorów. Nierzadko powodem smużenia są osady kamienia na szkle, powstające na skutek niewłaściwej pielęgnacji szkła, lub wysoki stopień degradacji samego materiału, który przyjmuje większe ilości osadów. W obu przypadkach powinniśmy postarać się maksymalnie oczyścić klosze za pomocą dedykowanej chemii samochodowej, rozprowadzając ją według zaleceń producenta i skupiając się na usunięciu jak największej ilości osadów. Po oczyszczeniu kloszy możemy dokonać inspekcji materiału i oszacować, czy powinniśmy stosować polerkę szkła. Polerowanie powierzchni szklanych różni się zdecydowanie od standardowej korekty jak w przypadku lakieru. Do pracy na szkle wykorzystujemy bowiem pady filcowe i pastę wytworzoną z tlenku ceru i czystej wody demineralizowanej. Podstawowym problemem dotyczącym polerowania kloszy jest stopień w jakim możemy wypracować dany element. Klosze są z reguły wykonane z dość grubego szkła z przetłoczeniami, jednak ich struktura przy niewłaściwym polerowaniu może zostać naruszona. Polerując klosz musimy więc zwrócić szczególną uwagę na temperaturę materiału i odpowiednie nawilżenie zarówno szkła, jak i pada filcowego, którym będziemy wyrównywać powierzchnię szkła. Jeśli chcemy osiągnąć najlepszy efekt, powinniśmy spryskać klosz i pad wodą, a następnie nałożyć na niego pastę polerską powstałą na skutek mieszania tlenku ceru z wodą w proporcji 1:1. Polerujemy klosz za pomocą maszyn rotacyjnych, gdyż oferują one najwyższą siłę cięcia, jednak powinniśmy pamiętać o tym, aby właściwie zabezpieczyć otoczenie klosza i prawidłowo prowadzić maszynę po powierzchni szkła. Jeśli chcemy osiągnąć najlepszy efekt, powinniśmy zastosować nieduży talerz oporowy, który lepiej dostanie się we wszystkie zakamarki klosza. Kiedy skończymy polerowanie, klosz powinien być czysty i przejrzysty, co zdecydowanie polepszy jego właściwości świetlne i bezpieczeństwo na drodze. Klosze szklane nie wymagają dodatkowego zabezpieczenia, w przeciwieństwie do kloszy plastikowych, o których mamy zamiar opowiedzieć w następnym punkcie.
Klosze wykonane z poliwęglanów są zdecydowanie bardziej narażone na uszkodzenie, niż standardowe klosze szklane. Wynika to z miększej struktury materiału. Dzięki zastosowaniu elastycznego poliwęglanu, są one zdecydowanie lżejsze i bezpieczniejsze w przypadku zderzenia. Niemniej jednak są one bardziej podatne na osadzanie się na ich powierzchni różnorodnych zanieczyszczeń, a klosze szybciej ulegają spiaskowaniu. W przypadku kloszy poliwęglanowych możemy wykonać polerkę wieloetapową, lub, oczywiście w granicach stopnia zużycia, wytrzymałości i grubości materiału, zmatowić je papierem szlifierskim o wysokich gradacjach (2000-3500). Przy przeprowadzaniu którejkolwiek operacji, powinniśmy odpowiednio zabezpieczyć otoczenie reflektora za pomocą taśm. Polerkę możemy przeprowadzać zarówno polerką rotacyjną, jak i DA, należy jednak pamiętać o zastosowaniu odpowiednich padów i past, aby zmaksymalizować efekt końcowy. Podczas polerowania powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na oryginalną warstwę lakieru, którą pokryty jest klosz. Zapobiega ona żółknięciu i uszkadzaniu kloszy, jednak podczas polerowania często dochodzi do jej naruszenia, lub całkowitego usunięcia. W celu odpowiedniej konserwacji klosza i zapobieżenia jego utlenianiu i żółknięciu należy zabezpieczyć klosz powłoką ochronną, nanieść nań świeżą warstwę poliwęglanu za pomocą odpowiedniego urządzenia, lub okleić klosz folią ochronną PPF. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko utlenienia klosza i zamknięcia w jego strukturze zanieczyszczeń, powodujących żółknięcie i matowienie materiału.
Jeśli po wykonaniu powyższych prac klosz nie powrócił do poprzedniego stanu, powinniśmy rozłożyć klosze i powtórzyć powyższe kroki po wewnętrznej stronie. Jeśli nie jesteśmy pewni, w jaki sposób przeprowadzić renowację, powinniśmy zasięgnąć porady detailera, lub skorzystać z pomocy profesjonalnego zakładu. Koszt renowacji lamp samochodowych nie powinien być bardzo wysoki, lecz bezpieczeństwo i widoczność są warte każdego grosza!