
Wskazówki, jak przedłużyć żywotność baterii w samochodzie elektrycznym
Wskazówki dotyczące wydłużenia żywotności akumulatora w samochodzie elektrycznym
Wśród nabywców decydujących się na zakup samochodów elektrycznych panuje ogólna obawa, jak długo ich akumulatory będą działały prawidłowo. Pojazdy hybrydowe lub w pełni elektryczne w Indiach są wyposażone w akumulatory litowo-jonowe, których żywotność zależy od stopnia staranności użytkownika. Eksperci z branży motoryzacyjnej uważają, że przy odpowiednim zarządzaniu, żywotność akumulatorów można wydłużyć nawet do ponad dekady. Niektóre wskazówki mogą być stosowane do tego samego i kilka z nich zostało wymienionych poniżej:
- Należy unikać pełnego ładowania, gdy tylko jest to możliwe, ponieważ jeśli akumulatory samochodów elektrycznych są ładowane do maksymalnej pojemności podczas każdego ładowania, to po pewnym czasie zaczynają się wyczerpywać. Jest to jedna z najbardziej niebezpiecznych rzeczy, jakie można zrobić z akumulatorami litowo-jonowymi. Chociaż maksymalna pojemność akumulatora może zwiększyć zasięg działania samochodu, w dłuższej perspektywie czasowej będzie to miało większy wpływ na to samo. Kolejną zaletą pozostawienia miejsca w akumulatorze i nieładowania go w pełni jest to, że podczas hamowania regeneracyjnego jest miejsce na dalsze magazynowanie energii.
- W przypadku pojazdu w pełni elektrycznego, takiego jak Mahindra e2o, użytkownik może uniknąć całkowitego rozładowania akumulatora. Zwykle mówi się, że akumulatory litowo-jonowe preferują cykl częściowy, a nie całkowite rozładowanie. Taka końcówka pozwoli na mniejsze zużycie akumulatora, a w dłuższej perspektywie zwiększy jego trwałość i niezawodność. W niektórych samochodach elektrycznych dostępnych na rynkach międzynarodowych istnieje belka paliwowa specjalnie zintegrowana w tym samym celu. Pręty nakazują kierowcy naładować akumulator na długo przed jego głębokim rozładowaniem. Ponadto, zaleca się, aby w przypadku samochodów hybrydowych, użytkownicy całkowicie rozładowali akumulator elektryczny przed przejściem na tryb paliwowy. System zarządzania akumulatorem w samochodzie automatycznie przestaje pobierać energię z akumulatora, gdy jest on całkowicie rozładowany i przełącza się na tryb paliwowy, aby uniknąć głębokiego rozładowania. Jeśli jednak podczas planowanej podróży dojdzie do stromego wzniesienia, zaleca się ręczne przełączenie na tryb paliwowy, ponieważ tego rodzaju trasy powodują nadmierne rozładowanie akumulatorów, pozostawiając je całkowicie rozładowane w krótkim czasie.
- Jedną z najważniejszych wskazówek dotyczących akumulatorów samochodów elektrycznych jest unikanie parkowania pod słońcem w upalne dni. Samochód należy parkować w cieniu, aby uniknąć niepotrzebnego odprowadzania ładunku. System zarządzania ciepłem w samochodach elektrycznych pozwala, aby akumulator nie nagrzewał się i utrzymywał temperaturę. W przypadku parkowania pod słońcem system ten będzie działał nieprzerwanie i po pewnym czasie cała energia akumulatora zostanie odprowadzona w celu utrzymania go w stanie chłodnym. Większość pojazdów elektrycznych w Indiach, takich jak samochód Mahindra Reva i e2o, jest ładowana z konwencjonalnego źródła energii elektrycznej znajdującego się w gospodarstwach domowych. Na rynku dostępne są jednak szybkie ładowarki prądu stałego, które ładują akumulator szybciej niż źródło prądu zmiennego. To szybkie ładowanie jest korzystne w czasie długiej podróży, ponieważ samochód można szybko naładować, ale jego regularne użytkowanie powoduje szkody. Eksperci sugerują, że regularne korzystanie z szybkich ładowarek prądu stałego zużywa rocznie prawie 1 procent pojemności akumulatora. Liczba ta może nie być zbyt duża, ale w dłuższej perspektywie jest ona szkodliwa dla akumulatora i skraca jego normalną żywotność.