
Ręczne polerowanie samochodu – Poradnik
Polerowanie lakieru samochodowego to nie tylko doskonały sposób na odświeżenie wyglądu samochodu, ale także jeden z procesów wymaganych podczas przeprowadzania właściwej konserwacji lakieru. Aby uzyskać doskonały efekt wizualny na powierzchni lakieru samochodu, należy uprzednio przygotować go do aplikacji powłoki ceramicznej właśnie poprzez polerowanie lakieru i maksymalne wygładzanie jego powierzchni. Dzięki temu nie tylko lakier będzie wyglądał o wiele świeżej, ale także zostanie dostosowany do aplikacji powłoki ceramicznej, która najlepiej wiąże się z oczyszczonym i wygładzonym lakierem. Jest to także doskonały sposób na przygotowanie samochodu przed aplikacją wosku i innych środków zabezpieczających, a także folii koloryzującej i PPF.
Samochody można polerować na wiele sposobów, poczynając od polerowania maszynowego, a na ręcznym kończąc. Niemniej jednak w tym artykule skupimy się na przybliżeniu Wam metody polerowania ręcznego.
Polerka ręczna jest najbardziej czasochłonną formą polerowania i wymaga największego nakładu pracy, jednak również należy do najbardziej satysfakcjonujących i najtańszych form polerowania. Do polerki ręcznej potrzebujemy zestawu padów polerskich i uchwytu polerskiego, zestawionych z odpowiednio dobranymi pastami polerskimi. Zgranie gradacji past polerskich z twardością pada polerskiego to kluczowy faktor decydujący o skuteczności polerowania i zamierzonym efekcie końcowym. Jeśli dobierzemy np. zbyt intensywnie tnącą pastę do finiszowego pada polerskiego, może doprowadzić do sytuacji, w której pad ponownie porysuje lakier, lub nakreśli na jego powierzchni uciążliwe hologramy. Warto więc dopasować do siebie poszczególne produkty np. poprzez stosowanie systemu polerskiego jednego producenta (np. Zvizzer). Jeśli nie chcemy korzystać z pojedynczego systemu polerskiego i posiadamy własne, wybrane produkty, powinniśmy dążyć do jak najlepszego zgrania past z padami polerskimi, a także oczywiście z twardością i grubością samego lakieru. Ponadto w przypadku polerowania ręcznego najlepiej skorzystać z chwytu do padów, albo innego uchwytu ergonomicznego, który pozwoli nam pewnie i dokładnie prowadzić pad po powierzchni lakieru. Jest to bardzo ważne, gdyż minimalizujemy w ten sposób ryzyko uszkodzenia lakieru, jego zadrapania, a także możemy osiągnąć jednolity efekt wizualny.
Polerkę ręczną należy rozpocząć od dokładnego oczyszczenia lakieru i umycia go za pomocą dedykowanej chemii samochodowej. Po umyciu lakieru możemy przystąpić do polerowania go za pomocą wyżej wymienionych produktów. Najprościej ujmując, aplikujemy pastę polerską na pad, a następnie wcieramy ją w strukturę lakieru. Sam proces nie jest jednak tak prosty i nieskomplikowany. Trzeba pamiętać o tym, aby pad zawsze był ustawiony prostopadle do polerowanej powierzchni. Dzięki temu osiąga on najlepsze właściwości polerskie i najskuteczniej wycina lakier samochodu, a także minimalizuje ryzyko uszkodzenia go przez krawędzie rzepa pada polerskiego. Najlepszą metodą jest podział karoserii na poszczególne panele i elementy, a następnie osobne polerowanie każdego z nich. Podczas polerowania należy poruszać padem kolistymi ruchami, aby równomiernie rozłożyć nacisk na powierzchnię lakieru i uniknąć powstawania podłużnych zarysowań. Takie podeście gwarantuje najdokładniejsze polerowanie lakieru i osiągnięcie jednolitego, lustrzanego połysku. Ponadto, przeprowadzając korektę lakieru należy pamiętać o stopniowej zmianie padów polerskich w miarę polerowania lakieru, aby osiągać najdoskonalszy stopień wycięcia zadrapań i zarysowań.
Polerując samochód ręcznie, możemy przeprowadzić cały proces polerowania wieloetapowego, jak również zdecydować się na polerkę jednoetapową. Obie wersje są jak najbardziej wykonalne podczas procesu polerowania ręcznego, jednocześnie oferując wysoki stopień usuwania zadrapań i zarysowań. Polerowanie wieloetapowe jest o wiele skuteczniejsze, jednak wymaga dużego nakładu pracy, a także zastosowania większej ilości padów, jednak pozwala na osiągnięcie świetnego efektu końcowego i wycięcie o wiele większej ilości rys, niż w przypadku korekty One Step. Korekta jednoetapowa może być przeprowadzona nawet za pomocą pojedynczego pada, a jej efekt końcowy wzbogacony jest o efekt zabezpieczenia lakieru woskiem, polimerami, SiO2, lub innymi składnikami past polerskich, dostępnych w składzie stosowanej pasty. Jest to zdecydowanie najwygodniejsza forma polerowania, oferująca doskonałe efekty końcowe i optymalne wycięcie zarysowań z powierzchni lakieru.
Polerowanie lakieru metodą ręczną jest doskonałym wyjściem dla osób chcących poprawić wygląd swojego samochodu w warunkach garażowych, a stale rozwijane systemy polerowania ręcznego stworzone przez poszczególnych producentów zdecydowanie ułatwiają przeprowadzenie tego procesu. Jeśli jednak nie macie pewności co do trwałości i grubości lakieru, lub nie możecie osiągnąć pożądanych efektów, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów.